Ob
koncu leta 2014, ko so se v praksi že pokazali učinki sprememb arhivskega
zakona, ki ga je sprejela leva koalicija ob zavzeti podpori Nove Slovenije, je
vodstvo te, kot pravijo krščansko demokratske stranke, šlo še korak bolj na
levo s predlogom Zakona o dostojnem pokopu. Zgleda, da so se sami zavedali zgrešenosti svojega početja, zato so predlog zakona predložili v predhodno mnenje parlamentarnim strankam in nekaterim nevladnim organizacijam. Ugoden odziv so dobili le pri strankah kontinuitete z nekdanjim komunističnim režimom. Najbolj ostro so predlog tega zakona zavrnili v Novi Slovenski zavezi, ki artikulira stališča preživelih žrtev komunizma in svojcev pobitih mučenikov.
NSi teh pripomb sploh ni upoštevala in je 8. aprila 2015 vložila v zakonodajni postopek Državnega zbora prav takšno besedilo, kot so ga objavili že v začetku leta. Spremenili so le naslov in določbo o financiranju, kjer so črtali določbo o oblikovanju javnega sklada in jo nadomestili z določbo o financiranju prikrivanja grobišč prek ustanov.
NSi teh pripomb sploh ni upoštevala in je 8. aprila 2015 vložila v zakonodajni postopek Državnega zbora prav takšno besedilo, kot so ga objavili že v začetku leta. Spremenili so le naslov in določbo o financiranju, kjer so črtali določbo o oblikovanju javnega sklada in jo nadomestili z določbo o financiranju prikrivanja grobišč prek ustanov.
Če
bi bil predloženi zakon sprejet, bi se vrnili v čase totalitarnega režima pred letom
1989, ko je bil zapovedan popoln molk o medvojnih in povojnih pokolih vseh resničnih in potencialnih nasprotnikov
komunizma, oblasti pa so skrivale njihova trupla. Pokoli so veljali za dokončno
rešitev vprašanja opozicije. To se je spremenilo šele z ustavnimi amandmaji in
ustavo iz 1991. Potem so lahko posamezniki, pa tudi društva in organizacije
iskale prikrita grobišča žrtev komunizma in jih urejali ter označevali. Velik
korak je bil napravljen leta 2003, ko je bil sprejet zakon o vojnih grobiščih,
ki je poprej prikrita grobišča priznal kot vojna grobišča in zadolžil državne
organe, da jih uredijo enako kot so že prej urejale grobove borcev NOV in padlih zavezniških
vojakov.
S
predloženim zakonom Nova Slovenija spet uvaja dva razreda grobišč padlih
vojakov in civilnih žrtev vojne: prvorazredna vojaška pokopališča, kamor so
bila prekopana trupla padlih vojakov in borcev NOV, in drugorazredna grobišča
žrtev komunizma, ki se označijo kar na krajih, kjer so morilci skrili njihova
trupla. Nova Slovenija to imenuje »dokončni dostojni pokop«. Po njenem predlogu
to pomeni »označitev novoodkritega vojnega grobišča v naravi tako, da ga bo
vedno mogoče najti oziroma prepoznati. Dokončno slovo se opravi s postavitvijo
spominskega obeležja in z žalno slovesnostjo«. Takšen predlog je žaljiv za
žrtve, saj bi z zakonom enostavno določili, da je brezno, smetišče ali zasut
tankovski jarek, kjer so morilci skrili njihova trupla, njihov dokončni grob.
V
besedilu predloga zakona je očitno zaničevanje in ignoriranje žrtev komunizma,
ki še ležijo v prikritih grobiščih, saj sploh niso nikjer omenjene. Pravijo, da
zato, da ne bi razpihovali ideoloških prepirov, v predlogu zakona ne omenjajo,
da so v prikritih grobiščih posmrtni ostanki žrtev komunizma. Med njimi je največ
slovenskih, hrvaških, nemških in italijanskih vojakov, ki so se po koncu vojne
predali Jugoslovanski vojski na območju Slovenije, oziroma so jih Angleži
vrnili v domovino, potem pa so jih pobili organi jugoslovanskih ali slovenskih
oblasti. V prikritih grobiščih so tudi številni Slovenci in pripadniki narodnih
manjšin, ki so jih komunisti pobili kot razredne sovražnike ali medd etničnim
čiščenjem. Največ pa je beguncev iz
Hrvaške, Bosne, Črne gore in drugih delov nekdanje Jugoslavije, ki jih je konec
vojne dohitel, ko so bili še v Sloveniji in so bili potem oropani ter pobiti.
Po mednarodnih standardih in občih civilizacijskih normah je treba vsakemu pokojniku zagotoviti pravico do groba na posvečenem pokopališču, torej bi morali vse žrtve, ki zdaj ležijo v kraških breznih in drugih jamah, izkopati, jih prepoznati in potem s pogrebnimi slovesnostmi pokopati na vojnem pokopališču.
Predlog
zakona ima tudi vrsto drugih pomanjkljivosti. V nekaterih primerih zgleda, kot
da se je tisti, ki jim je pisal posamezne določbe, norčeval iz Nove Slovenije
kot predlagateljice, ki je kupila njegov tekst.
Med takšne cvetke lahko štejemo predlog, da dobi predsednik komisije za
prikrita grobišča za petletni mandat 15 ministrskih bruto plač, člani pa 10, da komisija ukazuje ministrstvu,
kaj mora storiti, da mora administratorko komisije igrati generalni direktor v
ministrstvu, ipd.
Trditve,
da bi s z predloženim zakonom spet oživili delo na področju odkrivanja in
urejanja grobišč žrtve komunistične revolucije, ki je zastalo v letu 2011,
nimajo nobene podlage. Takrat ni bil spremenjen noben zakon ali drug predpis, ampak je minister Svetlik, ki je bil pristojen za ureditev prikritih grobišč, podprl prepoved sondiranja, ki jo je zahtevala policija po predlogu Vrhovnega tožilca Andreja Polaka, vodje policijske akcije Sprava Pavla Jamnika in tožilca iz Krškega. Minister je takrat razpustil pristojno Službo za vojna grobišča in prekinil vse delo v zvezi z odkrivanjem in urejanjem prikritih grobišč žrtev komunizma.
To napako iz leta 2011 bi lahko pristojna ministrica kadarkoli popravila in spet prevzela odkrivanje in urejanje grobov žrtev komunizma, ne da bi bilo zato treba spreminjati zakonodajo. Edini
pravni akt, ki bi resnično omogočil odkritje prikritih grobišč ter prekop žrtev
na urejena vojna pokopališča, bi bil državni proračun, s katerim bi zagotovili
potrebna sredstva in odločitev vlade oziroma pristojne ministrice, da ta denar
resnično porabi za ta namen.
Če
bi na tem področju že morali sprejemati kak zakon, bi bil to zakon o pogrebni
in pokopališki dejavnosti, ki ga RS še ni sprejela in se zato vsi pogrebi še
vedno opravljajo po zakonu iz bivše Jugoslavije http://www.pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO199.
Pa
vseeno tega nihče sploh ne opazi, saj za dostojen pogreb ni neobhoden zakon,
temveč volja žalujočih, da se ga res opravi.
Vprašanja,
na katera se nanaša ta zakon, bi bilo bolje urediti z novelo zakona o vojnih
grobiščih. Tehnična vprašanja pa se da bolje urediti v ustreznih izvršilnih
aktih, ki bi jih sprejela vlada oziroma ministrstvo, pristojno za vojna grobišča.
Pripombe
k posameznim členom
V
II. delu predloga zakona z naslovom »II. Besedilo členov« manjka naslov zakona,
ki bi moral stati pred 1. členom.
Glede na obljubljeno vsebino bi se
naslov zakona moral glasiti »Zakon o ureditvi grobov žrtev komunistične
revolucije«.
K 1. členu
»v skladu z mednarodnim humanitarnim pravom,
z načeli in pravili o ravnanju z mrtvimi, določenimi z Ženevskimi konvencijami
z dne 12. 8. 1949 in Dopolnilnimi protokoli z dne 8. 6. 1977 o zaščiti žrtev
mednarodnih oboroženih spopadov, v skladu z Resolucijo 1481 o mednarodni
obsodbi zločinov totalitarnih komunističnih režimov, ki jo je sprejela
parlamentarna skupščina Sveta Evrope dne 25. 1. 2006, in z resolucijo
Evropskega parlamenta z dne 2. 4. 2009 o evropski zavesti«
V naslednjih členih namreč ni navedena niti
ena določba, ki bi se nanašala na navedene mednarodne dokumente, temveč
nasprotno, sploh ne omenja žrtev komunizma niti njihovih morilcev.
b)
Določba
prve alineje je v nasprotju z določbami Zakona o vojnih grobiščih, ki ureja
ista vprašanja in je nesmiselna. Ko prikrito grobišče odkrijejo, ni več
prikrito. Če je prikrito, ne vemo, kje ga označiti niti kako ga vpisati v
register; če je to možno storiti, pa ni več prikrito.
Ta določba bi bila smiselna le v primeru, če
hočejo z njo uzakoniti prakso izza časa pred letom 1990, ko je udba oziroma
ljudska milica imela svoj seznam prikritih grobišč, ki ga je skrivala pred
javnostjo. Tak seznam se je uporabljal kot pripomoček miličnikom in agentom, da
so vedeli kje morajo preprečevati dostop ljudem, ki so iskali grobišča, kjer so
bili pokopani njihovi svojci.
c)
Tudi
določba druge alineje je nesmiselna, saj ima vsak človek pravico do groba že po
splošno priznanih pravnih načelih. NSi – ju te pravice ni treba na novo
odkrivati in je vpisovati v zakon.
d)
Sintagma
»dokončen dostojen pokop« zveni čudaško in spominja na izrazje totalitarnih
držav. Namesto tega bi moralo pisati »prekop na vojno ali civilno pokopališče«.
e)
V
zakonu ni nikjer definirana sintagma »žrtev vojnega in povojnega nasilja na
ozemlju Republike Slovenije« vsekakor pa se z njo ne da poimenovati vojnih
ujetnikov Slovenske narodne vojske, Jugoslovanske vojske v domovini, SNVZ in
policije, nemške, hrvaške vojske in pripadnikov drugih oboroženih sil ter
civilnih žrtev revolucije, ki so jih komunistične oblasti pobile med vojno in
po njej, ter prikrile njihova trupla v prikritih »grobiščih«. Še najbližje
vsebini bi bilo poimenovanje » žrtve
komunistične revolucije«.
f)
Določba
drugega odstavka, da se za vprašanja prikritih vojnih grobišč, ki niso drugače
urejena s tem zakonom, uporablja Zakon o vojnih grobiščih (Uradni list RS, št.
65/03, 72/09), je pravno-tehnično
nepravilna. V pravnem sistemu ne moreta istega vprašanja urejati dva zakona,
uporabnik pa naj bi kar sam odločal, katerega bo uporabil v konkretnem primeru.
Ker ta predlog posega na področje, ki je že
urejeno z ZVG, bi moral konkretno določati, katere določbe ZVG se več ne
uporabljajo.
K 2. členu
Nabor terminov v 2. členu je nepopoln,
definicije so pa napačne.
»Dostojen pokop«, ki naj bi ga uredil
predloženi zakona, se torej sploh ne nanaša na pokojnike v skrivališčih, kjer
so morilci skrili njihova trupla, temveč naj bi se nanašal le na skrivališča
njihovih posmrtnih ostankov, ki jih predlagatelj poimenuje »prikrita vojna
grobišča«.
Po splošnih načelih, ki veljajo v
civiliziranih deželah in po mednarodnem vojnem pravu, je treba poiskati trupla
vseh padlih vojakov in drugih žrtev vojne, jih obvarovati pred ropanjem (tudi
jemanja osebnih predmetov v imenu »varstva kulturne dediščine«), jih
identificirati, prenesti na blagoslovljena vojna ali civilna pokopališča ter
jih tam pokopati po obredih veroizpovedi, ki so ji pripadali pokojniki.
Definicije »prikritih«, »domnevnih« in
»novoodkritih« vojnih grobišč so v zakonu odveč, saj so to le nevzdržna stanja, ki jih mora država
nemudoma rešiti in vse pokojnike v takšnih »vojnih grobiščih« nemudoma prekopati
oziroma prenesti na urejena vojna ali civilna pokopališča.
K 3. členu
Besedilo »varstvo prikritih vojnih grobišč«
je oksimoron, saj se prikritega grobišča
ne da varovati; če oblast ve, kje je, ni več prikrito.
Takšna besedna zveza bi bila smiselna le v
primeru, če bi za morišča žrtev komunizma spet uvedli takšen režim kot je
veljal do leta 1990, ko je udba oziroma ljudska milica vedela za prikrita
grobišča in jih je hotela še naprej držati v ilegali. Imeli so natančne sezname
vseh prikritih grobov, da so lahko ob prazniku Vseh svetih tja postavljali
miličnike, ki so odganjali svojce in druge ljudi.
Tudi drugi odstavek je absurden, saj v
nobenem zakonu, multilateralnem ali dvostranskem mednarodnem sporazumu ni
določb o varstvu prikritosti vojnih grobišč, povsod je govora le o urejanju in
skrbi za vojna pokopališča.
K 3. poglavju
Komisija Vlade RS za reševanje vprašanj
prikritih grobišč (v nadaljevanju: komisija)
ima po predlogu zakona nenavaden status, ki ni skladen niti z ustavo
niti z zakoni na področju vlade in državne uprave zato bi bilo treba celotno
poglavje napisati na novo.
Rešitev bi lahko iskali v dveh smereh:
1.
Če
predlagatelj hoče, da bi komisija imela konkretne naloge, pristojnosti in
lastne finančne vire, bi jo morali organizirati kot javen zavod ali kot zaseben
zavod s koncesijo na tem področju. V tem primeru bi se za samo ustanovitev in
notranjo organizacijo zavoda uporabljale določbe zakona o zavodih, ta zakon ali
zakon o vojnih grobiščih pa bi le določil delovno področje in pristojnosti
takšnega zavoda.
Takšen zavod bi lahko nosil kakršno koli ime,
lahko tudi »Komisija za reševanje vprašanj prikritih grobišč«, vendar bi se ga
dalo umestiti v slovensko ustavno in pravno ureditev.
Glede na dejstvo, da po 25 letih od spremembe
političnega sistema še ni urejeno nobeno vojno pokopališče žrtev komunizma, bi
komisija, če bi bil organizirana kot samostojna pravna oseba, gotovo napravila
več. V takšni organizacijski obliki bi imela tudi finančno samostojnost, saj bi
lahko pridobivala sredstva iz državnega proračuna, pa tudi iz donacij fizičnih
in pravnih oseb ter iz drugih virov.
2.
Če
bi področje iskanja prikritih grobišč in prekopov na vojna ali civilna
pokopališča pustili v neposredni pristojnosti državne uprave, bi lahko komisijo ustanovili le kot medresorsko
telo za koordinacijo in usklajevanje dela vseh državnih organov, katerih
pristojnosti se dotikajo tega področja. V takšni medresorski komisiji bi torej
sodelovali predstavniki ministrstva za delo itd.., ki je zdaj pristojno za
vojna grobišča, ministrstvo za obrambo, ki je pristojno za padle vojake, ministrstvo za okolje in prostor, ki je
pristojno za pokopališča ter razpolaganje s prostorom, ministrstvo za finance.
Vsekakor bi morali v komisijo vključiti tudi predstavnike Nove slovenske zaveze
in drugih nevladnih organizacij, ki skrbijo za grobove žrtev komunizma.
Ob umeščanju te komisije v sistem državne
uprave bi bilo primerno razmisliti o smotrnosti določitve pristojnosti za
področje vojnih grobišč, do katere je prišlo leta 1996 po ukinitvi prejšnjega
samostojnega ministrstva za borce in vojaške invalide. Na celem svetu edino v
RS skrbi za vojne grobove ministrstvo za delo, družino, socialo, invalide,
enake možnosti, itd, povsod drugje pa spada to področje v neposredno
pristojnost ali vsaj pod nadzor ministrstev za obrambo. Tudi v Sloveniji bi za
vojna pokopališča, vključno s tistimi, ki jih je treba še urediti in tja
prekopati padle ali pobite vojake in civiliste iz prikritih grobišč, bolje
poskrbelo ministrstvo za obrambo.
K 4. členu
a)
V
prvem odstavku so pristojnosti komisije popolnoma nerazumno določene, saj je
zapisano, da je pristojna za vodenje vseh aktivnosti pri postopku
odkrivanja prikritih vojnih grobišč. To je nemogoče, saj se postopek praviloma
začne, ko nekdo drug, ne komisija, najde prikrito grobišče in jo o tem obvesti.
Po drugi strani je pristojnost določena preozko, saj se delo komisije ne konča,
ko je prikrito grobišče odkrito. Potem se pravo delo šele začne, saj je treba
grobišče prekopati, žrtve identificirati, jih prenesti na urejeno vojno
pokopališče ali kostnico, in nato skrbeti za urejanje ter varstvo tega
pokopališča.
b)
Kdor
pozna razmere, lahko kar po imenih gotovi, koga imajo predlagatelji v mislih za
9 članov komisije. Manjka le stolček za Spomenko, razen če zanjo ni rezerviran
kateri od sedežev za 3 člane »iz vrst vladnih in nevladnih organizacij in
združenj s področja varstva človekovih pravic«. V predlogu zakona ni navedeno,
ali je predsednik eden od 9 članov, ali je imenovan poleg njih.
c)
V
tretjem odstavku so pristojnosti določene preveč pavšalno in skopo. Predsednik
in člani komisije bi funkcije opravljali nepoklicno.
d)
Najlepša
je določba osmega odstavka, v kateri je določeno, da bo predsednik komisije za
petletni mandat dobil pavšalne sejnine v skupnem znesku 15 ministrskih bruto
plač (cca 60.000 €) člani pa 10 takih
plač (cca 40.000€). Na leto bi pavšali za vse člane in predsednika komisije
presegli povprečni letni znesek, ki ga država namenja za vsa plačila v zvezi s
prikritimi grobišči.
K 5. členu
Določbe 5. člena se ne da umestiti v sistem
pristojnosti in dela državne uprave. Predlagatelj zakona si je upal določiti,
da mora vse strokovne, tehnične in administrativne naloge za komisijo
opravljati kar ministrstvo, pristojno za vojna grobišča. Komisija bi bila torej
nad ministrstvom in minister bi imel težave, ker ne bi vedel, ali naj dela po
navodilih premierja, ali mora ubogati predsednika komisije. Zato je to določbo
nujno na novo in drugače napisati.
Še
bolj si je komisija prilastila oblast nad direktoratom ministrstva, pristojnim
za vojna grobišča. Ob tem ni jasno, ali gre za nov specializiran direktorat,
ali bo lahko to še naprej opravljal sedanji direktorat, ki je pristojen za
področje invalidov, vojnih invalidov, vojnih veteranov in žrtev vojnega nasilja
in vojnih grobišč. Generalna direktorica bo morala opravljati delo tajnice
komisije, polega tega pa bi bila odgovorna za realizacijo njenih sklepov. Če ne
bo pridna, lahko komisija ministrici predlaga, naj jo razreši. To določbo je
treba drugače napisati.
K 6. členu
a)
Sporna
je določba, da se opravlja postopek odkrivanja prikritih vojnih grobišč z
namenom dostojne obeležitve in pokopa žrtev v teh grobiščih. Po splošnih
civilizacijskih načelih in tudi po veljavnem zakonu o pokopališki in pogrebni
dejavnosti je namreč treba človeške posmrtne ostanke, ki se najdejo zunaj
pokopališč, prekopati na pokopališča, ne pa jih pustiti pokopane kar tam in le
obeležiti mesto, kjer so zakopane.
b)
V
tretji alineji se črta besedilo za besedo »ostankov«, saj je treba prikrito
grobišče vedno razkriti, iz njega vzeti človeške posmrtne ostanke in jih
prekopati na vojno ali civilno pokopališče. Nihče nima diskrecijske pravice
odločati, ali jih bodo sploh prekopali ali ne, saj je to civilizacijska
dolžnost,
c)
Prav
tako bi moral biti obvezen odvzem vzorcev DNK iz dolgih kosti (stegnenic). Pri
vsakem prekopu je treba z vso skrbnostjo poiskati vse dele oblačil, dokumentov
in drugih stvari ob truplih, ki lahko pripomorejo k skupinski ali osebni
identifikaciji pokojnikov. To ne sme biti prepuščeno prostemu preudarku
komisije ali koga drugega.
d)
Besedi »pokop žrtev« se nadomesti z besedilom
»prekop posmrtnih ostankov«.
e)
Predzadnja alineja se črta, saj kraj, od kjer
so bili človeški posmrtni ostanki prekopani, ne velja več za grobišče. Če bo obveljalo
stališče, da prizorišča množičnih
pobojev sodijo v slovensko kulturno dediščino, naj jih pristojen državni organ
pač vpiše v register kulturne dediščine, vendar to ni več stvar tega zakona.
f)
Tudi zadnja alineja se briše, saj
izpraznjenega grobišča ni več treba urejati. Namesto tega se uredi vojno
pokopališče, kamor so bili prekopani najdeni posmrtni ostanki.
K 7. členu
a)
V
prvih petih odstavkih 7. člena je predlagatelj na nenavaden način postavil delo
pristojnega ministrstva v zvezi z odkrivanjem prikritih grobišč in zbiranjem
dokumentacije ter drugih obvestil o dogajanjih v zvezi s temi grobišči, pod
cenzuro komisije. V petem odstavku namreč je namreč zapisal, da lahko
ministrstvo opravlja te naloge samo, če ji komisija tako naloži s sklepom. Ker
predlagatelj ne verjame, da bi ministrstvo znalo opraviti te naloge, je v ta
člen posebej napisal, da »lahko pri posameznih aktivnostih zbiranja in
obdelovanja podatkov lahko sodelujejo tudi člani komisije«. Vse navedene
določbe ne sodijo v zakon, zato jih je bolje črtati.
b)
Tudi
zadnji trije odstavki so v nasprotju s slovenskim pravnim redom, saj potem ko
je direktorat ministrstva, pristojnega za vojna grobišča, zbral vse potrebne
podatke in pripravil vpisnik, o vpisu v uradno evidenco ali register ne more odločiti
komisija, temveč izključno minister ali od njega pooblaščena oseba.
K 8. členu
Vsi postopki in ukrepi navedeni v 8. členu so
tipični upravni postopki, ki jih lahko izvede oziroma sprejme le pristojni
državni organ, torej pristojno ministrstvo, ne pa komisija.
K 9. členu
a)
Določba
9. člena tega predloga se pokriva z ureditvijo po 28. členu veljavnega ZVG
razen nekaterih dodatnih omejitev in prevzema pristojnosti zato je nepotrebna.
b)
Policijo
in državno tožilstvo mora poklicati vsakdo, ki nekje zunaj pokopališča najde
človeške posmrtne ostanke, ne le komisija.
c)
V
primerih, ko je bila določena lokacija vpisana v evidenco prikritih grobišč
brez podrobne preiskave, ki bi to nedvoumno potrdila na podlagi najdenih
dokumentov oziroma najdbe človeških posmrtnih ostankov, se to lokacijo začasno
zavaruje. Vendar v takšnih primerih ne bi bilo smotrno, da bi lastnike
zemljišč, policijo, tožilstvo, upravno enoto in druge organe, pristojne za
ureditev prostora, o obstoju domnevnega vojnega grobišča, o načrtovanih posegih,
začasnih zavarovanjih in zaznamovanjih obveščala komisija. To so tipične naloge
pristojnega upravnega organa, torej ministrstva.
d)
V
četrtem odstavku se črta drugi stavek, po katerem naj bi komisija o pričetku
postopka sondiranja sprejela poseben sklep. Sklepe namreč lahko sprejme le
upravni organ. Namesto tega je treba določiti, da se sondiranja izvedejo po
programu, ki ga določi komisija.
Na podlagi tega letnega programa sondiranj
ali prekopov prikritih grobišč, ki ga sprejme komisija, potem ministrstvo,
pristojno za vojna grobišča, pripravi javno naročilo in povabi izvajalce z
dovoljenji za izvajanje pogrebnih in pokopaliških dejavnosti, ki so ustrezno
opremljena in usposobljena ter pripravljena delati za primerno ceno. Z izbranim
izvajalcem potem ministrstvo sklene pogodbo, v kateri se določijo vse lokacije,
kjer mora opraviti vse potrebno za potrditev
obstoja grobišč in za prekop tam razkritih posmrtnih ostankov.
e)
Peti
odstavek se črta. Sondiranje je namreč treba opraviti na vseh prikritih grobiščih.
f)
Glede
na dosedanjo prakso Zavoda za varstvo kulturne dediščine, ki praktično
onemogoča vsako sondiranje ali prekop vojnih grobišč, je res nujno določiti, da
se določila Zakona o varstvu kulturne dediščine ne uporabljajo v zvezi z
vojnimi grobišči. Vendar tega ni treba posebej pisati v novi zakon, saj izhaja
že iz kolizijskih pravil za rešitev nasprotij med navedenim zakonom in ZVG.
g)
Sedmi
odstavek je nujno črtati. Umetno postavljena omejitev sondiranja na izkop malih
jam s tlorisom enega kvadratnega metra, torej kvadrata s stranico 1 m, ali 2
metra dolgega in pol metra širokega kanala, je nesmiselna in škodljiva. V
sipkem terenu se ob takšni omejitvi sploh ne da kopati do običajne grobne
globine prek dveh metrov, kjer so običajno posmrtni ostanki.
h)
Določba,
da se sme kopati samo do najdbe kosti,
je v nasprotju z naslednjim odstavkom, ki predpostavlja, da so bili
posmrtni ostanki dvignjeni iz groba in se glasi: »Najdeni posmrtni ostanki se
zavarujejo in dokumentirajo po forenzičnih načelih«.
i)
Sondiranje
mora biti izvedeno tako, da se da ugotoviti celoten obseg najdenega grobišča,
torej je nujno odstraniti zemljino, smeti ali drug material, s katerim so
prekriti posmrtni ostanki žrtev, vse do robov grobišča, kjer se nato koplje
tako globoko, da se pride do dna jame ali brezna, v katero so bila zmetana
trupla žrtev.
j)
Zadnji
odstavek se črta. Če je prikrito grobišče na lokaciji, ki je zavarovana po
zakonu o varstvu kulturne dediščine, se o sondiranju oziroma prekopu obvesti
pristojni zavod.
K 10. členu
a)
Pred
10. členom predloga bi moral biti še vsaj en člen, ki bi urejal izkop posmrtnih
ostankov iz odkritega grobišča.
b)
Iz
zavarovanih skeletnih in drugih ostankov se odvzamejo vzorci DNK za takojšnje
ali kasnejše analize. Odvzem vzorcev in analize opravlja za to pooblaščena
institucija, ki jo izbere ministrstvo, pristojno za vojna grobišča, na podlagi
izvedenega javnega razpisa.
c)
Drugi
odstavek se črta. Odvzem vzorcev DNK iz skeletnih in drugih ostankov iz
posameznega grobišča mora biti obvezen, ne pa prepuščen prosti presoji
komisije.
d)
Črta
se sedanji četrti odstavek, po katerem o obdelovanju in posredovanju podatkov
iz zbirke podatkov o vzorcih DNK, odloča
komisija, ki vodi tudi nadzor nad obdelavo podatkov.
Namesto tega bi morali v zakonu določiti ustanovitev
in organizacijo banke podatkov o vzorcih DNK vseh žrtev, najdenih v odkritih
grobiščih žrtev komunizma. Dostop do te banke podatkov bi moral biti omogočen
vsakomur, ki bi se obrnil na skrbnika te banke podatkov z zahtevo, da v njej
najde podatke o njegovem sorodniku. Skrbnik banke podatkov potem svojcu
pogrešane osebe odvzame vzorec DNK in ga po strokovnih standardih primerja z
vsemi vzorci DNK v banki podatkov, da ugotovi sorodnost. Če je primerjava
pozitivna, mora skrbnik svojcu dati
informacije o tem, v katerem vojnem pokopališču oziroma kostnici so posmrtni
ostanki njegovega sorodnika. Šele potem bi bilo mogoče uveljaviti določbo
sedanjega petega odstavka, po katerem se
po opravljeni identifikaciji posmrtni ostanki predajo svojcem, če ti izjavijo,
da želijo prenesti posmrtne ostanke v družinski grob. Tudi v petem odstavku pa
je treba črtati določilo, da o predaji posmrtnih ostankov svojcem odloči
komisija. V tem primeru ni prostora za prosti preudarek komisije, saj je
pravica svojcev do pokopa sorodnikov njihova neodtujljiva pravica.
e)
Besedilo
šestega in sedmega odstavka se nadomesti z naslednjim besedilom:
»Po odvzemu vzorcev DNK se posmrtne ostanke
žrtev, prekopanih iz odkritih grobišč žrtev komunizma, prenese v najbližjo
kostnico. Posmrtni ostanki so v kostnici
najmanj eno leto, da se lahko javijo svojci, ki so preko primerjave DNK
izkazali sorodstvo s katero od žrtev. V
tem času se zbirajo podatki o žrtvah v prekopanem grobišču, da se ugotovi vsaj
njihova skupinska identiteta. Če se
ugotovi, da gre za posmrtne ostanke pripadnikov tujih oboroženih sil ali tujih
državljanov, ministrstvo o tem obvesti
pristojen organ te države.
Po poteku roka iz prejšnjega odstavka se
opravi slovesen pogreb najdenih žrtev na vojnem pokopališču, ki je najbližje
kraju, kjer so bile žrtve pobite in pokopane v prikritem grobišču.«
K 11. členu
f)
Prvi
odstavek je dobeseden prepis četrte alineje 2. člena tega predloga zakona. Če predlagatelj resno misli s to določbo, naj
jo zapiše le enkrat in izbriše ponovitev. Določba tega odstavka je tudi v
nasprotju z drugim odstavkom istega člena.
Moj komentar k tej določbi je že zapisan pri
2. členu predloga.
g)
Drugi
odstavek se nadomesti z naslednjim besedilom:
»Posmrtni ostanki žrtev komunizma, ki so bili
prekopani s posameznega odkritega grobišča, ki po identifikaciji niso bili
izročeni svojcem ali drugi državi, se pokopljejo na vojnem pokopališču ali
kostnici, ki leži najbliže grobišču, kjer so bili najdeni. Slovesen pogreb po
krščanskem obredu se opravi skladno z določbami zakona o pogrebni in
pokopališki dejavnosti.«
K 12. členu
Vsebina tega člena sodi v evidenco iz petega
in šestega odstavka 7. člena tega zakona zato se 12. člen črta.
K 13. členu
Celotno besedilo tega člena je nepopoln
prepis 28. člena veljavnega Zakona o vojnih grobiščih in je zato ta člen
nepotreben ter se črta.
K prehodnim in končnim določbam
V predlogu zakona bi morali za vse primere,
kjer se določbe tega zakona križajo z določbami zakona o vojnih grobiščih, o
varstvu kulturne dediščine ali drugih zakonov, določiti, katere določbe
navedenih zakonov se po uveljavitvi tega zakona ne bi več uporabljale.
V Zavrhu, 9. 4. 2015
Marko Štrovs l.r.
Ni komentarjev:
Objavite komentar