V obeh
svetovnih vojnah in v komunistični revoluciji, ki je bila izvedena v letih 1941
– 1946, je bilo v Sloveniji ubitih ali je umrlo skoraj pol milijona vojakov in
civilnih žrtev. Skoraj 200.000 vojakov, ki so padli med I. svetovno vojno na
Soški fronti in v zaledju, je pokopanih na urejenih vojaških pokopališčih v
Sloveniji, približno 100.000 padlih vojakov pa so Italijani prekopali v
kostnice na svojem ozemlju.
Od
približno 200.000 žrtev druge svetovne vojne in komunistične revolucije je v
urejenih grobiščih le okrog 40.000 padlih partizanov in civilnih žrtev okupacijskih
sil, večina žrtev komunistične revolucije pa še vedno leži v prikritih
grobiščih.
Prikrita
množična grobišča žrtev komunizma so predvsem na poteh, po katerih so vojaki JA
in KNOJ v maju in juniju 1945 gnali množice zajetih vojakov in civilnih
beguncev, ki so se ob koncu vojne hoteli umakniti v Avstrijo, vendar so bili
zaustavljeni še pred mejo, ali pa so jih Angleži vrnili v Slovenijo.
Ob trasi
od Pliberka do hrvaške meje pri Zavrču oziroma pri Maclju, so prikrita grobišča
približno 50.000 hrvaških žrtev. Ob tej trasi so manjša grobišča na Poljani in
v Dravski dolini do Brestrnice, največje grobišče je v tankovskem jarku na
Teznem, velika grobišča so tudi na Vzhodnem Pohorju ob poti do Areha, pri
Kidričevem, pri Borlu.
Ob trasi
od Dravograda do Celja in potem do Rogatca oziroma do Dobove je v prikritih
grobiščih okrog 50.000 žrtev, med katerimi so tudi številni Slovenci. Partizani
so na tej trasi množično pobijali begunce že na poti proti Avstriji, še več pa
so jih pobili, ko so jih vodili nazaj. Velika grobišča so v okolici Dravograda,
pri Slovenj Gradcu (Žančani, Lehen), v kotlu pri Doliču (med vhodom v sotesko
Huda luknja in Mislinjo), v okolici Velenja in Šoštanja, največ pa jih je v
Celju in okolici (v nekdanjem tankovskem jarku, ki je tekel od Štor in nato
vzhodno in severno okrog Golovca ter zahodno do Savinje, na ravnici zahodno od
mesta, okrog Teharij, v rudniku Pečovnik in Huda jama, v jamah okrog Hrastnika
in Dola, ob cesti od Laškega do Dobove (Mostec, Krakovski gozd) in ob cesti od
Celja do Rogatca oziroma proti Kumrovcu.
Ob trasi
od gorenjskih mejnih prehodov do Ljubljane in potem do Kočevja, je bilo v
prikritih grobiščih pobitih okrog 30.000 žrtev, med njimi tudi veliko Slovencev.
Največja grobišča so okrog Jesenic, Radovljice (Lancovo), okrog Kranja, Škofje
Loke, Kamnika, Šentvida pri Ljubljani (Kucja dolina), v okolici Iga, predvsem
pa v Kočevskih breznih.
Množična
grobišča vojakov in civilnih beguncev so tudi v okolici Ilirske Bistrice
in v breznih na Krasu in na Trnovski
planoti.
Poleg teh
množičnih grobišč so manjša grobišča žrtev komunistične revolucije tudi v
okolici vseh mest in večjih krajev, kjer so po vojni pobijali premožnejše
meščane ali sokrajane (Slovenska
Bistrica, Konjice, Fram, Vitanje, Vojnik, Logatec, Trbovlje…).
Po še
nedokončani evidenci prikritih grobišč MDDSZ je v Sloveniji 594 prikritih
grobišč. Lokacije in osnovni podatki so objavljeni na naslednji spletni strani:
Mednarodno vojno pravo natančno
določa obveznosti vojskujoče se države do padlih ali umrlih vojakov in drugih
pripadnikov sovražne sile, ki jih ima v svoji oblasti. Slovenija je kot
generalna naslednica bivše Jugoslavije nasledila tudi njene obveznosti v zvezi
s pokopom vojakov in civilistov, ki so jih v nasprotju z mednarodnim vojnim
pravom pobile različne formacije prejšnje države med vojno in v prvih mesecih
po vojni in prikrile njihove posmrtne ostanke.
Na to obveznost je Slovenijo
leta 2012 opomnil Ameriški State Department v svojem Poročilu o stanju človekovih pravic za leto 2011 http://www.state.gov/j/drl/rls/hrrpt/2011/eur/186405.htm , ki v
zvezi s Slovenijo kot prvi problem navaja kršenje državnih obveznosti do
pobitih žrtev komunističnih pobojev, kateri grobišča se ne urejajo. Kot
konkretno kršitev navaja policijsko prepoved preiskave množičnega grobišča pri
Dobovi. [1] Ker je slovenska policija prepovedala Nemški zvezi za
vojaške grobove preiskave množičnih grobov nemških ujetnikov, ki so jih
jugoslovanske oblasti pobile po koncu vojne, se počutijo užaljeno tudi Nemci in
to kažejo na različne, za Slovenijo zelo neprijetne in drage načine. Mogoče Sloveniji tudi zato padajo politični in finančni ratingi, dražijo se krediti. Popolna
slovenska aroganca v zvezi z množičnimi grobišči Hrvatov obremenjuje odnose s Hrvaško. Tudi Italijani vedno znova omenjajo množice
pobitih žrtev v kraških fojbah, kjer so zasute z odpadki.
V Ženevski konvenciji iz leta
1949[2],
ki jo je ratificirala tudi Slovenija, so povzeta pravila že prej
sklenjenih konvencij o mednarodnem humanitarnem pravu. V 15. členu te
konvencije je določeno, da mora vsaka vojskujoča se stran ob vsakem času,
zlasti pa ob koncu posameznega spopada oziroma ob koncu vojne, brez odlašanja
sprejeti vse ukrepe, ki so potrebni zato, da se najdejo in zberejo trupla
padlih in da se zaščitijo pred ropanjem. Čeprav je od konca vojne poteklo že
veliko časa, ta obveznost še vedno velja in bo bremenila slovensko državo,
dokler je ne bo izpolnila.
Vsaka država mora imeti
pristojno službo za vojna grobišča, ki zbira in ureja podatke o mrtvih vojakih.
Državi, ki sta bili v spopadu, preko teh služb izmenjujeta mrliške liste in
ustrezno overjene sezname padlih ali državljanov, ki so padli ali umrli na
območju druge države.
Vsakdo, ki najde truplo padlega
vojaka ali druge žrtve vojne, mora državni službi, ki je pristojna za
vojna grobišča posredovati drugo polovico njegove identifikacijske ploščice,
oporoko in druge dokumente, denar in vse druge predmete, ki so pri padlem
vojaku, in imajo sentimentalno vrednost za njegove svojce. Vse navedene
dokumente in predmete, skupaj z izjavami o okoliščinah smrti in podatki o
lokaciji grobišča, kjer je pokopan, se potem posreduje pristojni službi za
vojna grobišča v domači državi pokojnika.
Vsaka država mora zagotoviti
vsakemu mrtvemu pripadniku sovražne sile časten pogrebni obred, če je le mogoče
v skladu z njegovo versko pripadnostjo. Grobove vojakov sovražne sile mora
spoštovati, jih ustrezno označiti in vzdrževati tako, da jih je možno ob vsakem
času najti. V ta namen mora vsaka država organizirati uradno službo za
registracijo vojnih grobišč, ki je usposobljena in opremljena tako, da se lahko
kadarkoli po koncu sovražnosti omogoči prekop posmrtnih ostankov, njihovo
identifikacijo ter morebitni prevoz v domovino.
Takoj
ko to dopuščajo okoliščine, vsekakor pa ob koncu vojne, morajo pristojne službe
za vojna grobišča v državah, ki so sodelovale v spopadu, izmenjati vse podatke
o natančnih lokacijah grobišč in podatke o pokopanih vojakih. Slovenija tega še ni naredila.
Mnenje:
Republika
Slovenija v zvezi z grobišči vojnih ujetnikov in civilistov, ki so bili v
nasprotju z vojnim pravom pobiti po koncu vojne, krši svoje obveznosti po
mednarodnem vojnem pravu in splošna načela humanosti.
Predlog:
Pristojni
državni organi Republike Slovenije na ustrezen način obvestijo organe drugih
držav, katerih državljani so pokopani v prikritih grobiščih žrtev povojnih
pobojev na območju Republike Slovenije o lokacijah teh grobišč in o ocenjenem
številu žrtev.
Z
državami, katerih državljani so bili kot vojni ujetniki ali begunci pobiti po
koncu vojne na območju Slovenije, se sporazumno uredijo vsa vprašanja v zvezi z
urejanjem njihovih grobišč oziroma prekopi posmrtnih ostankov.
Do leta
1990 je bilo v Sloveniji prepovedano označevanje grobišč žrtev komunizma, ki so
bile pobite med vojno ali po njej. Policija, oziroma Ljudska milica je imela
seznam vseh prikritih grobišč, ki jih je nadzirala in ljudem preprečevala
njihovo urejanje. Ta prepoved je nehala veljati šele po slovenski osamosvojitvi
skladno z določbo 4. člena Ustavnega zakona za izvedbo temeljne ustavne listine
o samostojnosti in neodvisnosti Republike Slovenije (Uradni list RS štev 1/91,
po kateri so se v Sloveniji prenehali uporabljati predpisi prejšnje države, ki
so bili v nasprotju z načeli pravne države.
Kljub
ukinitvi predpisov, s katerimi je bilo prepovedano urejanje prikritih grobišč
žrtev revolucije, pa vse do sredine leta 2003 v Sloveniji ni bilo predpisa, ki
bi vseboval pozitivne določbe o urejanju grobišč oseb, ki so jih med vojno ali
po njej pobile oborožene enote NOB ali revolucionarne oblasti in bi določal
državni organ, ki bi moral skrbeti za ta grobišča. Vsi predpisih o urejanju
vojnih grobišč so bili namreč formulirani izključujoče, in so se nanašali samo
na grobove borcev NOV ter drugih žrtev, ki so bile na strani NOV.
Ta pravna praznina je bila potem urejena z zakonom o vojnih grobiščih, ki pa se ne izvaja. V praksi se vojna grobišča v Sloveniji še vedno urejajo na način kot je veljal pred sprejemom tega zakona.
Ta pravna praznina je bila potem urejena z zakonom o vojnih grobiščih, ki pa se ne izvaja. V praksi se vojna grobišča v Sloveniji še vedno urejajo na način kot je veljal pred sprejemom tega zakona.
Komisije in nevladne organizacije
Pasivnost državnih organov, ki so zadolženi za
ureditev prikritih grobišč žrtev komunizma, blažijo ad hoc oblikovane
komisije in različne nevladne organizacije, ki jih oblasti tolerirajo,
vendar jim ne zagotavljajo sistemskih virov financiranja, niti služb, ki bi se
poklicno ukvarjale z iskanjem, urejanjem in vzdrževanjem grobišč žrtev
revolucije.
Ustanovljenih
je bilo več društev, med katerimi sta bili za urejanje prikritih grobišč
najbolj pomembni Društvo za ureditev zamolčanih grobov in
Nova slovenska zaveza. Prvo se je izkazalo predvsem pri iskanju in urejanju
prikritih grobišč, saj je s križi in drugimi obeležji označilo večino takrat
znanih grobišč, med njimi tudi Hudo jamo in grobišča na Kočevskem, drugo pa je
bilo bolj intelektualno naravnano in se je posvetilo zgodovinskim raziskavam
komunistične revolucije. Obe društvi pa sta bili že od ustanovitve dalje v
stalnem medsebojnem sporu za prvenstvo pri urejanju grobišč. Državni organi so
ta spor spodbujali z dodeljevanjem donacije za urejanje prikritih grobišč, ki
so jo namenjali nekaj časa enemu
društvu, potem pa drugemu, namesto da bi sofinancirali obe.
V
številnih občinah so bile ustanovljene posebne komisije za evidentiranje in
urejanje prikritih grobišč, ki so zbrale ogromno dragocenih podatkov o
lokacijah prikritih grobišč in o žrtvah, ki so bile tam pobite. Ker ni bilo
nobenega državnega organa, ki bi na podlagi teh podatkov celovito uredil
grobišča žrtev komunizma, so ti podatki ostali neizkoriščeni, komisije pa so
nehale delovati.
Pučnikova komisija
V prvem
mandatu, ki je trajal od 1992 do 1996, je v Državnem zboru RS delovala Preiskovalna komisija o raziskovanju povojnih
množičnih pobojev, pravno dvomljivih procesov in drugih tovrstnih
nepravilnosti. Zaradi nasprotovanja
večine članov komisije pa ni prišlo do sprejetja zaključnega poročila, ki bi
obsegalo tudi sklepe in predloge. V naslednjih mandatnih obdobjih v Državnem
zboru ni bilo nobenega delovnega telesa, ki bi se sistematično ukvarjalo s
problematiko prikritih grobišč.
Vladna komisija za prikrita grobišča
Vlada RS
(IS RS) je takoj po osamosvojitvi Slovenije ustanovila Vladno komisijo za
vprašanja prikritih grobišč, ki je med svojim obstojem večkrat spremenila svoj
naziv, program in sestavo. Komisija je imela v vseh 22 letih obstoja velike
težave predvsem zaradi različnega pojmovanja njene vloge in namena. Razlike so
bile že znotraj komisije. Nekateri člani komisije so si prizadevali, da bi kar
največ storili zato, da bi država prikrita grobišča javno priznala, da bi
identificirali pokojnike, ki so v njih, jih dostojno pokopali, da bi vsa
grobišča dostojno uredili in jih potem redno vzdrževali. Prevladali so drugi,
ki jim je šlo bolj za velika dela na simbolni ravni kot so Osrednji spomenik
sprave, Spominski park na Teharjah, Kapelica pod Krenom, grobišča žrtev
komunistične revolucije pa naj bi bila priznana samo na abstraktni ravni, v
naravi pa naj bi ostala neraziskana in prikrita.
Ker je
bila komisija v času od 1990 do 2003 edino vladno delovno telo, ki je skrbelo
za urejanje prikritih grobišč na območju Slovenije, so člani videli vlogo
komisije v konkretnem delu na tem področju, podobno kot delujejo komisije za
vojna grobišča po svetu[3], državna uprava pa je komisijo obravnavala le kot
posvetovalno telo vlade brez konkretnih pristojnosti.
Komisija
je začela konkretno delati na področju urejanja prikritih grobišč šele po letu
2005, ko je njeno vodenje prevzel Jože Dežman. V tem obdobju je bilo s
sistematičnim sondiranjem odkritih in potrjenih veliko število množičnih
grobišč, po zamenjavi vlade v letu 2008 pa je bilo delo komisije praktično
onemogočeno z zmanjševanjem financiranja. V letu 2012, ko je vlado vodil Janez Janša se je status komisije še poslabšal, saj so bili iz nje izločeni vsi predstavniki ministrstev, ki vplivajo na urejanje grobišč. V komisiji so zdaj le še arheologi, zgodovinarji ter en policaj. S tem je država pokazala, da urejanja grobišč žrtev komunizma ne šteje kot nalogo državnih organov, ki jih morajo obravnavati s pieteto, spoštovanjem ter dostojnostjo kot pritiče mrtvim ljudem, ki so tam pokopani, temveč jo razume le kot mrtev predmet zgodovinarskega in arheološkega proučevanja.
Financiranje
Po zakonu
se varstvo vojnih grobišč financira iz državnega proračuna in proračunov
lokalnih skupnosti, potrebna sredstva pa se lahko zagotavljajo tudi s prispevki
občinskih društev in drugih organizacij, s prispevki donatorjev in iz drugih
virov. V praksi večina občin vzdržuje vojna grobišča na svojem območju in od ministrstva
ne zahtevajo povračila sredstev oziroma sofinanciranje teh nalog.
V
državnem proračunu za leto 2013 je za urejanje in vzdrževanje vojnih grobišč
skupno predvidenih 592.480 €. Od tega zneska je večina namenjena za urejanje in
vzdrževanje grobišč iz I. svetovne vojne in partizanskih grobišč, ostanek pa je namenjen za urejanje prikritih grobišč.
Ta znesek bo skoraj v celoti porabljen samo za urejanje grobišča v Hudi jami in za priprave na gradnjo še enega spomenika komonistični diktauri v Ljubljani, ki naj bi se imenoval Spomenik žrtvam vseh vojn.
Da bi vedeli, katere žrtve imajo prednost, bo na spomeniku zapisan isti Župančičev verz kot je že zapisan na bližnji grobnici "narodnim herojem", ki stoji na drugi strani Parlamenta: "Domovina je ena nam vsem dodeljena, in eno življenje in ena smrt.".
Ta znesek bo skoraj v celoti porabljen samo za urejanje grobišča v Hudi jami in za priprave na gradnjo še enega spomenika komonistični diktauri v Ljubljani, ki naj bi se imenoval Spomenik žrtvam vseh vojn.
Da bi vedeli, katere žrtve imajo prednost, bo na spomeniku zapisan isti Župančičev verz kot je že zapisan na bližnji grobnici "narodnim herojem", ki stoji na drugi strani Parlamenta: "Domovina je ena nam vsem dodeljena, in eno življenje in ena smrt.".
Množični
pokoli zajetih domobrancev in drugih nasprotnikov komunizma v Sloveniji,
predvsem pa poboj več kot sto tisoč vojakov in beguncev iz Hrvaške ter drugih
delov nekdanje Jugoslavije, ki so preko Slovenije bežali na zahod in so se ob koncu
vojne znašli pred zaprto avstrijsko mejo, so največja zgodovinska travma
Slovencev. Pri teh pokolih je tako ali drugače sodelovalo več kot 20.000 borcev
NOV, ki so bili pomladi 1945 vključeni v 1. divizijo KNOJ, več kot 10.000
pripadnikov Narodne zaščite, ter številni pripadniki OZNE in komunistične
partije. Občutek kolektivne krivde pa iz tistega časa teži tudi ljudi, ki so
vedeli za poboje, vendar niso pomagali žrtvam in molčali o storilcih. Ob
osamosvojitvi Slovenije leta 1991 ta travma ni bila razrešena, ker ni bila
izvedena tranzicija iz prejšnjega komunističnega režima. Zgodilo se je obratno,
saj so prevladale sile kontinuitete, ki razlagajo zgodovino Slovenije na enak
način, kot je veljal v času bivše Jugoslavije.
Bistvo te
zgodovine je molk o pobojih in označevanje nasprotnikov komunistične revolucije
za sodelavce okupatorja in izdajalce. Takšne razlage še vedno prevladujejo v
šolah in javnih medijih, pa tudi med uradništvom in v policiji, predvsem pa v
političnih strankah, ki zagovarjajo kontinuiteto s prejšnjim režimom.
Posamezniki, ki skušajo spremeniti to splošno usmeritev, so deležni različnih
šikan in ne morejo napredovati, tisti, ki preprečujejo odkrivanje pobojev, pa
so nagrajeni[4].
Do leta
1991 je bilo urejanje grobišč žrtev komunizma odkrito prepovedano, kasneje pa
se ta prepoved izvaja prikrito, z določanjem množice birokratskih ovir, z
navijanjem stroškov za raziskovanje in urejanje grobišč, ob istočasnem
omejevanju financiranja, predvsem pa z ignoriranjem zahtev, da se ta grobišča končno
uredijo, žrtve dostojno pokopljejo, storilci pa zaprejo ali vsaj razkrinkajo
kot vojni zločinci. .
Namesto,
da bi množična grobišča žrtev komunizma obravnavali kot grobove, torej po
doktrini kot velja za grobarsko službo, ki mora čim hitreje opraviti pokop ali
prekop umrlih ljudi in potem grobove dostojno urediti in vzdrževati, se
uporabljajo predpisi o kriminalističnih oziroma forenzičnih preiskavah, ki so
prirejeni za raziskave posamičnih umorov, ne pa za preiskave grobišč z več
tisoč žrtvami množičnih pokolov. Zadeva je še potencirana z določbami zakona o
varstvu kulturne dediščine, ki prekope množičnih grobišč praktično onemogoča s
popolnoma nasprotnega izhodišča, saj jih obravnava kot arheološka najdišča.
Policijska blokada
Po dosedanji praksi policija smatra
vsako grobišče žrtev komunizma, kjer so bili že najdeni človeški posmrtni
ostanki, kot lokacijo, kjer so zakopani dokazi za razjasnitev vojnih zločinov
in zato dopušča preiskave samo v okviru kriminalistične oziroma forenzične
preiskave.
Generalni direktor policije Goršek
je ob prepovedi preiskave množičnega grobišča v Mostecu, ki jo je minister za
delo v letu 2011 dovolil nemški Zvezi za vojaške grobove, določil, da je vsak
poseg v množično grobišče žrtev komunističnega nasilja možno opraviti samo kot
policijsko preiskovalno dejanje, ki se opravi na zahtevo preiskovalnega sodnika
po predlogu pristojnega državnega tožilca. Prepoved velja tudi v primeru, ko
državni tožilec oziroma preiskovalno sodnik ugotovi, da pri izkopu človeških posmrtnih ostankov, ki
bi bil finančno zahteven poseg, ne bi prišli do podatkov, ki bi v tej fazi
predkazenskega postopka omogočili napredek v preiskavi. Ker je vsako grobišče
žrtev komunističnih pobojev kraj nezastarljivega kaznivega dejanja, odločitev,
da se ne opravi forenzična preiskava trupel, nikakor ne pomeni, da v primeru,
če bi se odkrila nova dejstva, ne bi bilo treba izvesti takšnih nujnih
preiskovalnih dejanj. Zato mora ostati lokacija prikritega grobišča
nedotaknjena in nihče, niti služba za vojna grobišča, ne sme posegati na
lokacijo takšnega grobišča.
S takšnim stališčem je generalni direktor policije praktično prepovedal
vsako odkrivanje in urejanje množičnih grobišč žrtev komunizma.
Minister Svetlik, ki je bil v času, ko je bila izdana ta policijska
prepoved, pristojen za urejanje vojnih grobišč, ni reagiral in je vodjo Službe
za vojna grobišča, ki je ugovarjal tej prepovedi, vrgel iz službe. Kmalu potem
je minister Svetlik ukinil tudi Službo za vojna grobišča kot posebno
organizacijsko enoto. Od takrat dalje ni
bila opravljena nobena preiskava lokacij prikritih grobišč žrtev
komunizma.
Omejevanje preiskovanja lokacij prikritih grobišč
Policija dovoljuje fizične
preiskave lokacij prikritih grobišč samo v primerih, ko na njih še niso bili
najdeni človeški posmrtni ostanki. Pri vsakem sondiranju so prisotni policisti,
ki od izvajalcev sondiranj zahtevajo, naj kopljejo samo majhne sonde s površino
največ 1 kvadratnega metra, potem pa preiskavo ustavijo takoj, ko se najde
kakršna koli sled človeških posmrtnih ostankov.
Ob teh omejitvah je bilo doslej
sondiranih le približno 250 lokacij evidentiranih grobišč. Na njih so bile
izkopane majhne luknje do globine, kjer bi lahko bila pokopana trupla, ali pa
so se jamarji spustili na dno brezen, kjer so bila evidentirana grobišča. V
približno 150 sondiranih grobiščih (60%) so bile res najdene človeške kosti,
vendar so potem policisti, ki so nadzorovali sondiranja, vedno ustavili
nadaljnje preiskave, zato se ne ve niti, kdo je tam pokopan, niti število
pokopanih, niti njihova narodna pripadnost.
V nasprotju z zakonom policija v
primerih, ko je ustavila nadaljnje preiskave in prekop prikritih grobišč žrtev
komunizma, potem ni sama nadaljevala preiskave skladno s predpisi, ki urejajo
oglede krajev kaznivih dejanj, temveč je le blokirala delo vseh drugih, ki so
hoteli opraviti prekop ali vsaj ugotoviti število in narodno pripadnost žrtev.
Po najdbi človeških posmrtnih
ostankov je policija opravila preiskavo prikritih grobišč le v Hudi jami in pri
dvigu posmrtnih ostankov iz dveh brezen pri Konfinu. V obeh primerih so bile
opravljene izredno drage forenzične preiskave, ki pa pri 800 preiskanih
okostjih žrtev iz Hude jame niso dale nobenih rezultatov, ki bi bili uporabni
za identifikacijo žrtev in izsleditev storilcev, med posmrtnih ostankih žrtev
iz Konfina pa je bilo z DNK analizo sicer identificiranih več kot 30 žrtev
izmed okrog 150 najdenih, niso pa bili najdeni zadostni dokazi za vložitev
ovadbe zoper tiste, ki so pobili tam najdene ranjence in bolnike iz ljubljanskih
bolnišnic.
Predlog:
V zvezi z preiskavami, urejanjem ali prekopi množičnih grobišč žrtev
komunizma lahko Policija skladno s predpisi o kazenskem postopku omeji nujna
dela, ki jih izvajajo drugi organi ali osebe samo v okviru zakonsko določenih
rokov za izvedbo kriminalističnih oziroma forenzičnih preiskav.
Če se policijska preiskava na lokaciji grobišča ne izvede, oziroma, ko
je končana, policija ne sme več preprečevati del, ki jih pooblaščeni izvajalec
opravlja v zvezi s preiskavo ali prekopom posmrtnih ostankov iz takšnega
grobišča.
Arheološke blokade
Ob prepovedi preiskave množičnega
grobišča pri Mostecu se je generalni direktor Policije Goršek postavil tudi v
vlogo razlagalca določba zakona o varstvu kulturne dediščine.
Po tem policijskem tolmačenju je
mogoče opraviti prekop posmrtnih ostankov žrtev komunizma samo skladno z
Zakonom o varovanju kulturne dediščine, ki naj bi tudi povojna množična grobišča
obravnaval kot arheološke dediščine. Zato bi vsak izvajalec prekopa moral pred
začetkom del na grobišču pridobiti soglasje Ministrstva za kulturo.
Izvajalec preiskave oziroma drugega
posega v grobišče žrtev komunizma bi moral pred začetkom del s pisno vlogo
zaprositi Ministrstvo za kulturo za izdajo kulturno varstvenega soglasja.
Minister za kulturo bi potem izdal
Kulturno- varstveno soglasje, s katerim se dovolita raziskava vojnega grobišča
oziroma prekop posmrtnih ostankov le s pogojem, da tako raziskavo in
odstranitev nadzoruje Zavod za varstvo kulturne dediščine Slovenije in da
takšno raziskavo oziroma prekop vodi univerzitetni diplomirani arheolog z
najmanj petletnimi delovnimi izkušnjami pri opravljenih arheoloških
raziskovanjih.
Minister bi odločil o izdaji
kulturno-varstvenega soglasja na podlagi predhodnega mnenja strokovne komisije
za arheološka raziskovanja, ki bi predlagala enega ali več nadzornikov in
morebitne dodatne pogoje ter strokovne zahteve arheološkega raziskovanja.
Komisija bo določila, da je ves čas
trajanja preiskave ali prekopa množičnega grobišča žrtev komunizma obvezna
stalna prisotnost arheologa, dokumentalista, antropologa oz. forenzičnega
antropologa ter drugih specialistov, ki nimajo drugega dela ali zaslužka.
Stroške za plačilo vseh navedenih
oseb, ki morajo biti prisotne pri preiskovanju ali pri prekopu vsakega
množičnega grobišča žrtev komunizma, bi moral plačati naročnik oziroma
izvajalec.
Mnenje:
Navedeno policijsko tolmačenje
obveznosti, ki naj bi jih imel izvajalec raziskav prikritih grobišč žrtev
komunizma po zakonu o varstvu kulturne dediščine (ZVKD) je popolnoma napačno.
Po ZVKD ne spadajo v arheološko
dediščino prikrita grobišča, temveč so arheološke ostaline le stvari, povezane
z grobišči, določenimi na podlagi predpisov o vojnih grobiščih, in z vojno,
skupaj z arheološkim in naravnim kontekstom, ki so bile pod zemljo ali pod vodo
vsaj 50 let.
Zato za evidentiranje in terenske
preiskave prikritih grobišč žrtev komunizma ni potrebno predhodno pridobiti
kulturno varstvenega soglasja, saj je to potrebno le za posege v že
registrirane kulturne spomenike, prikrita grobišča pa praviloma niso razglašena
za kulturne spomenike.
Izvajalec terenske preiskave na
lokaciji prikritega grobišča mora Zavod za varstvo kulturne dediščine obvestiti
le v primeru, če pri tej preiskavi najde neko arheološko ostalino. Potem ima
zavod sedem dni časa, da razišče, ali gre pri najdeni stvari res za kulturno
dediščino. Pri tem mora upoštevati določbe mednarodnega prava o varstvu mrtvih
vojakov in drugih vojnih žrtev pred ropanjem, in umrlim ne sme odtujiti nobene
osebne stvari, ki sodi k truplu, ali je pomembna za njegovo
identifikacijo. Pooblaščena oseba
zavoda lahko podaljša ta sedemdnevni rok
še za največ sedem dni, če potrebnih
raziskav v prvotnem roku ni bilo mogoče opraviti, potem pa lahko izvajalec
nadaljuje začeta dela skladno s predpisi o varstvu vojnih grobišč.
Po zakonu o vojnih grobiščih, ki
ima kot specialen zakon za to področje prednost pred zakonom o varstvu kulturne
dediščine kot bolj splošnim predpisom, lahko vse terenske preiskave,
opazovanja, meritve in kartiranja na lokacijah prikritih grobišč žrtev
komunizma samostojno izvede pravna ali fizična oseba, društvo ali druga
organizacija, ki je usposobljena za opravljanje pogrebne dejavnosti, na podlagi pogodbe z ministrstvom.
Naziv
»prikrita grobišča« zavaja, saj kraška brezna, smetišča, nekdanji tankovski ali
strelski jarki, ter plitve jame v močvirjih, kjer so komunistične oblasti v
letu 1945 skrile trupla množic vojnih jetnikov, beguncev in drugih ljudi, ki so
jih pobile brez sodbe, niso grobišča. Zato je vse te žrtve treba najti v teh
skrivališčih, in jih dostojno prekopati v katero od kostnic, ali na urejenem
pokopališču.
Urejanje
prikritih grobišč ima v osnovi dve fazi: najprej je treba najti lokacijo, kjer
so prikrite žrtve pokola in z izkopom sond ugotoviti, koliko je žrtev, po
možnosti pa tudi podatke za ugotavljanje njihove pripadnosti.
Po
končani preiskavi se območje grobišča ogradi, uredi po splošnih standardih za
urejanje grobov, označi s spominskim znamenjem in s tablo s podatki o žrtvah,
potem pa se stalno vzdržuje in ureja v dostojnem stanju.
Kot
drugo fazo štejemo prekop žrtev, pri katerem se opravijo tudi podrobne preiskave
posmrtnih ostankov ljudi in njihovih oblačil ter osebnih stvari, s katerimi se
ugotovi, ali je bila žrtev vojak ali civilist, spol, starost, nacionalna
pripadnost in drugi podatki. Ob prekopu se vzamejo tudi vzorci DNK, ki se
umestijo v posebno bazo DNK vseh žrtev iz prikritih grobišč, ki bo kadarkoli
kasneje s primerjavo vzorcev DNK omogočila najti pogrešane sorodnike. Posmrtne
ostanke je možno prekopati v katero od že zgrajenih kostnic ali na katero od že
obstoječih pokopališč. Pri množičnih grobiščih kot so pri Dobovi, na Teznem,
pri Doliču ali na Kočevskem, bi bilo primerno urediti nova pokopališča.
Doslej
ni bilo še nobeno prikrito grobišče žrtev
komunizma celovito urejeno.
Od 594
evidentiranih grobišč žrtev komunizma je bilo doslej najbolje urejeno grobišče
v Slovenski Bistrici, kjer so žrtve prekopali iz zaklonišča pri Impolu, kjer so
bile pobite in zasute, v novo kostnico na vrhu mestnega pokopališča. Ta prekop
je bil izveden na pobudo in na stroške občine, saj ji država ni povrnila
sredstev, ki so bila porabljena za odkrivanje zasutih zaklonišč, za izgradnjo
kostnice in za prekop 431 trupel. Večji prekop je bil izveden tudi v posebej
zgrajeno kostnico na delu mariborskega pokopališča ob nekdanjem tankovskem
jarku, kjer je bilo leta 1945 pobitih in prikritih najmanj 15.000 hrvaških
jetnikov. Stroške za prekop 1179 trupel, ki so bila najdena na trasi mariborske
obvoznice, in za izgradnjo kostnice, je MDDSZ plačal šele po dolgotrajnih
pravdah, ki jih je izgubil in je zato moral plačati štirikrat več, ko bi plačal
ob izgradnji. Na nekaterih grobiščih so bili opravljeni prekopi, vendar potem
posmrtni ostanki niso bili dostojno pokopani (Huda jama, Konfin, Lesce, …).
Ostala
evidentirana grobišča so še vedno neurejena.
Nevladna
društva, predvsem Društvo zamolčanih grobov, so v prvih letih po osvoboditvi
Slovenije leta 1991, za svoj denar in na
lastno pobudo, postavile križe ali druga spominska znamenja na večino prikritih
grobišč. Po skoraj dvajsetih letih so ta znamenja večinoma že propadla.
Na
nekaterih lokacijah, kjer so bila s sondiranji najdena okostja žrtev
komunistične revolucije, so bila kljub temu, da niso bile izvedene podrobnejše
preiskave, postavljena spominska obeležja. Največja so ob Kočevskem breznu pod
Krenom, kjer je bila za zelo velik denar postavljena skromna kapelica, na
približno 30 drugih grobiščih pa so bila za državni denar postavljena
simbolična obeležja. Ker niso bile
opravljene podrobnejše preiskave ni na nobenem spominskem obeležju natančnih
podatkov o žrtvah, ki so bile tam pobite in prikrite.
Kot simbol
sprenevedanja oblasti, ki bi rada napravila vtis, da je nekaj napravila v
spomin žrtvam komunističnih pobojev, ne da bi jim uredila dostojna pokopališča
oziroma kostnice, stoji velik spominski kompleks na Teharjah. Tam so za izredno
velike denarje uredili spominski park na območju nekdanjega koncentracijskega
taborišča, od kjer so jetnike vozili na morišča v bližnji in daljni okolici, ne
da bi se potrudili najti katero od tamkajšnjih grobišč, in ne da bi v
spominskem parku postavili kakršnokoli obeležje, iz katerega bi obiskovalci
videli, da je postavljeno v spomin na žrtev komunističnih pobojev. Podobno
vlogo bo imel tudi osrednji spomenik žrtvam vseh vojn, ki naj bi stal v
Ljubljani, in za katerega naj bi letos iz pičlo odmerjenega denarja za urejanje
vojnih grobišč plačali natečaj.
Predlog:
V ministrstvu, ki je pristojno za vojna
grobišča, se oblikuje posebno organizacijsko enoto za vojna grobišča, ki bo
zadosti kadrovsko močna in usposobljena za izvedbo vseh nujnih nalog v zvezi z
ureditvijo prikritih grobišč. Kot alternativna možnost predlagam okrepitev
Komisije za vprašanja prikritih grobišč s posebno strokovno službo, ki bo
usposobljena za izvedbo operativnih nalog.
Minister,
pristojen za vojna grobišča, skladno z zakonom o vojnih grobiščih sklene
pogodbo z gospodarsko družbo, društvom ali drugo organizacijo, ki ima
dovoljenje za izvajanje pogrebne dejavnosti, in je zadosti usposobljena in
opremljena, da lahko učinkovito opravi vse poizvedbe in opazovanja, ki so potrebna
za določitev natančne lokacije grobišča, in da lahko na dostojen in spoštljiv
način opravi vse preiskave posmrtnih ostankov, po katerih je mogoče ugotoviti
število žrtev ter druge podatke.
V tej pogodbi se določi prikrita grobišča,
ki jih je potrebno preiskati ter druge obveznosti izvajalca in ministrstva, ki
mora zagotoviti ustrezna finančna sredstva za izvedbo teh nalog.
Vlada
Republike Slovenije oziroma pristojna ministrstva pripravijo celovit Program
ureditve prikritih grobišč žrtev komunizma, s katerim se določi, da:
- pristojna
služba v ustreznem roku izvede terenske preiskave vseh lokacij
evidentiranih prikritih grobišč in drugih lokacij, za katere je po
dokumentih ali po izjavah prič verjetno, da so prikrita grobišča;
- pristojna
služba označi in ustrezno uredi vse lokacije grobišč, na katerih so s
terenskimi preiskavami najdeni posmrtni ostanki žrtev,
- pristojna
služba izvede prekop grobišč žrtev komunizma, ki so slovenske narodnosti,
v ustrezne kostnice ali na pokopališča.
- Vlada
oziroma pristojna ministrstva za učinkovito ureditev grobišč žrtev
komunizma odpravijo blokade in birokratske ovire, ki ovirajo
Določitev ministrstva, ki bo uredilo
vojna grobišča
Pri urejanju vojnih grobišč moramo
v Sloveniji upoštevati burno zgodovino. Med 1. svetovno vojno je bilo slovensko
ozemlje bojišče tujih armad z vojnimi cilji, ki se praviloma niso skladali z
interesi Slovenije. Med drugo svetovno vojno pa so bili Slovenci vpoklicani v
jugoslovansko, italijansko in nemško armado, veliko jih je sodelovalo v NOB, še
več pa na strani, nasprotni NOB. V Sloveniji so tudi zelo številna grobišča
pripadnikov vojaških enot iz drugih delov nekdanje Jugoslavije, ki so bili ob
koncu druge svetovne vojne na slovenskem ozemlju pobiti, ko so se skušali
umakniti iz Jugoslavije.
Leta 2003 je bil sprejet zakon o
vojnih grobiščih, s katerim je bilo urejeno tudi varstvo prej prikritih vojnih
grobišč na enak način, kot je že prej veljal za druga vojna grobišča. Po
določbi 28. člena zakona o državni upravi sodi urejanje vojnih grobišč v
pristojnost ministrstva za delo, družino in socialne zadeve.
V Ministrstvu za delo je bila za
urejanje vojnih grobišč, vključno s prikritimi grobišči žrtev komunističnega
nasilja, v času prve Janševe vlade sredi leta 2008 ustanovljena posebna Služba
za vojna grobišča. Leta 2011 je to službo ukinil takratni minister Svetlik
potem, ko je prišlo do spora med vodjem te službe (Markom Štrovsom) in
generalnim direktorjem policije Gorškom v zvezi s prepovedjo raziskave
množičnega grobišča pri Mostecu.
Zdaj se MDDSZ praktično ne ukvarja
več s prikritimi grobišči, saj so bile ustavljene vse dejavnosti v zvezi z
odkrivanjem, sondiranjem in urejanjem prikritih grobišč.
Prenos pristojnosti na Ministrstvo za obrambo
V
dosedanji praksi se je pokazalo, da področje grobišč žrtev komunizma in vojnih
grobišč po svoji vsebini ne sodi v ministrstvo, ki ima prioritete na področju
dela, zaposlovanja, družine in sociale, saj je bilo ves čas odrinjeno, finančna
sredstva za urejanje grobišč pa so se večinoma prelivala na druga področja. Ta
ureditev je edinstvena v svetu, saj urejanje vojnih grobišče v drugih državah
praviloma sodi v obrambni resor. Značilni so zgledi Italije, Francije,
Madžarske in drugih držav, kjer je uveljavljeno načelo, da država v celoti
prevzame odgovornost za vojake in druge osebe, ki so sprejele vojaške dolžnosti
ali so bile na drug način prizadete
zaradi vojne.
Tudi v Sloveniji bi bilo samo
obrambno ministrstvo oziroma službe v okviru Slovenske vojske sposobno
poiskati, preiskati in urediti prikrita grobišča vseh pobitih vojakov in
civilnih žrtev vojne, ki jih drugi državni organi, ki so bili pristojni za te
naloge, doslej niso uredili.
Poleg razlogov moralne narave in
vojaške solidarnosti govorijo za umestitev skrbi za vojna grobišča v obrambni
resor tudi praktični razlogi. Vojska je praviloma najbolje usposobljena in
opremljena za odkrivanje, urejanje in varovanje lokacij, kjer so posmrtni
ostanki padlih in umrlih vojakov ter drugih žrtev vojnih operacij. Tudi pri
financiranju velja na področju obrambe drugačen pristop, saj morajo države,
članice NATO ali drugih obrambnih povezav za področja, povezana z obrambo,
zagotoviti določen delež BDP, in so zato zainteresirane, da se čim več izdatkov
za opravljanje njihovih obveznosti, prikaže med stroški za obrambo.
Predlog:
Ob prvih naslednjih spremembah
zakona o državni upravi naj se področje varstva in urejanja vojnih grobišč
prenese na Ministrstvo za obrambo.
Marko Štrovs
V Sloveniji je
evidentiranih okrog 600 prikritih grobišč, v katerih je več kot 150.000 žrtev
pokolov, ki so jih med vojno, predvsem pa v maju in juniju 1945 zagrešile
takratne komunistične oborožene sile.
Vsa prikrita
grobišča so še vedno neurejena. Na nekaterih so sicer bila opravljena
sondiranja, s katerimi so bili najdeni posmrtni ostanki žrtev, na nekaterih so
postavljena spominska obeležja, nekaj pa je bilo tudi prekopanih, vendar ni
bilo doslej niti eno grobišče žrtev komunizma v celoti urejeno.
V državni upravi
ni nobene posebne organizacijske enote, ki bi bila zadolžena za preiskave in
ureditev grobišč žrtev komunizma. Prejšnji minister, pristojen za vojna
grobišča, je ukinil Službo za vojna grobišča, ki tudi v novi vladi ni bila
obnovljena.
V državnem
proračunu ni postavke za financiranje ureditve prikritih grobišč. Sredstva za financiranje vseh vojnih grobišč
v proračunu se zmanjšujejo, v praksi pa
niti tako zmanjšana sredstva niso porabljena za preiskovanje in urejanje
grobišč žrtev komunizma.
Že itak omejeno
preiskovanje evidentiranih lokacij prikritih grobišč je v začetku leta 2011
prepovedal generalni direktor policije. Ta prepoved doslej še ni bila
umaknjena.
Neurejeno stanje
na področju urejanja množičnih grobišč žrtev komunizma je predmet mednarodnega
zgražanja in obremenjuje odnose z državami, iz katerih so žrtve, ki v Sloveniji
še vedno niso dostojno pokopane.
Predlogi
- V ministrstvu, ki je pristojno za vojna grobišča, se oblikuje posebno organizacijsko enoto za vojna grobišč, ki bo zadosti kadrovsko močna in usposobljena za izvedbo vseh nujnih nalog v zvezi z ureditvijo prikritih grobišč. Kot alternativna možnost predlagam okrepitev Komisije za vprašanja prikritih grobišč s posebno strokovno službo, ki bo usposobljena za izvedbo operativnih nalog.
- Minister, pristojen za vojna grobišča, skladno z zakonom o vojnih grobiščih sklene pogodbo z gospodarsko družbo, društvom ali drugo organizacijo, ki ima dovoljenje za izvajanje pogrebne dejavnosti, in je zadosti usposobljena in opremljena, da lahko učinkovito opravi vse poizvedbe in opazovanja, ki so potrebna za določitev natančne lokacije grobišča, in da lahko na dostojen in spoštljiv način opravi vse preiskave posmrtnih ostankov, po katerih je mogoče ugotoviti število žrtev ter druge podatke. V tej pogodbi se določijo prikrita grobišča, ki jih je potrebno preiskati ter druge obveznosti izvajalca in ministrstva, ki mora zagotoviti ustrezna finančna sredstva za izvedbo teh nalog.
- Vlada oziroma pristojna ministrstva odpravijo blokade in birokratske ovire, ki ovirajo učinkovito ureditev grobišč žrtev komunizma.
- V naslednje spremembe zakona o državni upravi se vključi prenos pristojnosti za urejanje vojnih grobišč na Ministrstvo za obrambo oziroma na Slovensko vojsko.
- Vlada Republike Slovenije oziroma pristojna ministrstva pripravijo Program ureditve prikritih grobišč žrtev komunizma, s katerim se določi, da:
- pristojna služba v ustreznem roku izvede terenske preiskave lokacij evidentiranih prikritih grobišč in drugih lokacij, za katere je po dokumentih ali po izjavah prič verjetno, da so prikrita grobišča;
- pristojna služba označi in ustrezno uredi vse lokacije grobišč, na katerih so terenskimi preiskavami najdeni posmrtni ostanki žrtev,
- · pristojna služba izvede prekop grobišč žrtev komunizma, ki so slovenske narodnosti, v ustrezne kostnice ali na pokopališča.
[1] During the year
government authorities continued to discover. The official count of graves
discovered by the end of the year was 594, although the actual number of
victims was believed to be much higher. Authorities had not exhumed or
identified the vast majority of human remains at mass graves from post-World
War II summary killings that took place throughout the former Yugoslavia.
During the year the government halved the budget for investigating mass graves,
reducing it to 876,000 euros (approximately $1.1 million). The country has no
legal mechanism for survivors or descendants of victims of extrajudicial
killings to seek redress or initiate an official inquiry.
In late 2010 government officials stopped the exhumation of a mass grave
near Dobova by a German contracting firm. The state prosecutor maintained that
a war crime had been committed on the site and that such exhumation work could
not be performed, since the site might still yield evidence, and perpetrators
found. No further exhumation was undertaken.
[3]Za področje Velike Britanije
in nekdanjih kolonij oskrbuje vojaška grobišča Commonwealth War Graves
Commission, ki ima letni proračun nad 61 milijonov evrov.
[4] Uroš Prikl,
ki je bil osebno odgovoren za zaustavitev preiskav prikritih grobišč v MDDSZ,
je bil v sedanji vladi nagrajen s položajem generalnega sekretarja na
Ministrstvu za zdravje, Tadeja Pušnar, ki je osebno zaslužna za ukinitev Službe
za vojna grobišča, je tudi v novi vladi napredovala.
Ni komentarjev:
Objavite komentar